Z radosti nad počínajícím jarem jsem se dnes kreativně rozhodla naordinovat si volnější odpoledne. Brouzdám tudíž po internetu, dělám si obrázek o aktuálních realitních nabídkách napříč republikou a, jak to tak mám opakovaně před očima, cítím najednou potřebu vyjádřit se k „alternativním pravdám“ o ceně služeb realitních kanceláří!
Naše postfaktická současnost, ve které emoce vítězí nad zdravým rozumem, je téma, o kterém bylo mnoho napsáno a řečeno. Dezinformacemi politického, ekonomického i osobního charakteru se to v médiích jen hemží. A vzhledem k jejich množství, různorodosti a limitované ochotě a schopnosti lidí zabývat se čímkoliv do hloubky, jejich vliv roste.
A protože nepoctivci se najdou všude, je logické, že na emoční strunu hrají i některé vykutálené realitní kanceláři a jejich agenti (úmyslně je nenazývám makléři).
Pojďme si takovou typickou realitní dezinformaci společně rozkrájet na malé kousíčky… A protože jsem si u toho zakázala jízlivý tón, buďme věcní.
Fakta:
- Jediným zdrojem příjmu realitní kanceláře/realitního makléře jsou provize z realizovaných obchodů. Činnost těchto subjektů neplatí /nedotuje stát, majitel kanceláře ani charita, jedná se o běžnou obchodní (podnikatelskou) činnost. A podnikatelská činnost je, jak známo, soustavná činnost za účelem zisku.
- Pokud nebude realitní kancelář nebo realitní makléř vydělávat svou obchodní činností, dlouho na trhu nevydrží
- Firma:
- Nebude moci platit své náklady a nutně dříve nebo později zkrachuje (pokud neslouží k nespecifikovaným interním účelům větších uskupení)
- Neposkytne kvalitní zázemí – nenajde kvalitní partnery, kteří budou jejím jménem obchodovat
- Agent:
- Řečeno „natvrdo“, je neschopný, neboť kvalitní lidé jsou dnes žádaní a není důvod, aby nevydělávali peníze, které, nota bene, každý k životu potřebuje
- Tato práce může být, i pro dané lidi, jen krátkodobou zastávkou, protože „peníze na živobytí“ jsou nutností
- Firma:
Shrnuto do jedné věty, pokud by byly deklarace o službách zdarma pravdou, není, ze strany zákazníků, ani za mák o co stát! Jenže, tyto úvahy jsou bezpředmětné – je to, samozřejmě, celé jinak! A to bez ohledu na to, že i méně schopné firmy a lidi a firmy na trhu najdeme…
Provize je zaplacena zákazníkem vždy!!! Jsou jen tací, kteří ji nechtějí vidět.
- Tvrzení „neplatíte provizi“ směrem ke kupujícímu znamená, že provize je nedílnou součástí ceny. Je obchodníkovi vyplacena prodávajícími, aniž by kupujícímu byla sdělena informace o její existenci či výši. To ovšem, v žádném případě, neznamená, že konečná cena pro kupujícího je nižší!!!
- Tvrzení „neplatíte provizi“ směrem k prodávajícímu znamená, že realitní kancelář stanoví cenu nemovitosti, kterou vyplatí prodávajícímu tak, aby nad její rámec existovala rezerva na provizi v dostatečné výši. Prodávající tedy, na konci celé transakce, utrží z celkové dosažené ceny pouze částku sníženou o provizi.
Vše je o podání výhodnosti, pro tu či onu stranu, navenek. Stejně tak, jako „akce neakce“ v klasických obchodech s potravinami, oděvy, elektronikou, atd. V konečném důsledku budou obě transakce ve skutečnosti vypadat stejně, jako kdyby s klienty bylo jednáno na rovinu… Příklad: Komunikovaná cena bytu: 3 000 000 Kč, kupující platí 3 000 000 Kč, prodávající utrží: 2 900 000 Kč.
Je jasné, že člověk rád slyší, že má něco zadarmo. Natož službu v řádech deseti až statisíců. Nicméně, věřte mi, o co naivněji lidé do závažných obchodů vstupují, o to hloupěji a podvedeněji se na jejich konci cítí…
S přáním krásného a férového jara,
Vaše Vilma