Elaborát na téma „jak se uživit, když nabízíte služby zdarma“, aneb filutové mezi námi

Z radosti nad počínajícím jarem jsem se dnes kreativně rozhodla naordinovat si volnější odpoledne. Brouzdám tudíž po internetu, dělám si obrázek o aktuálních realitních nabídkách napříč republikou a, jak to tak mám opakovaně před očima, cítím najednou potřebu vyjádřit se k „alternativním pravdám“ o ceně služeb realitních kanceláří!

Naše postfaktická současnost, ve které emoce vítězí nad zdravým rozumem, je téma, o kterém bylo mnoho napsáno a řečeno. Dezinformacemi politického, ekonomického i osobního charakteru se to v médiích jen hemží. A vzhledem k jejich množství, různorodosti a limitované ochotě a schopnosti lidí zabývat se čímkoliv do hloubky, jejich vliv roste.

A protože nepoctivci se najdou všude, je logické, že na emoční strunu hrají i některé vykutálené realitní kanceláři a jejich agenti (úmyslně je nenazývám makléři).

Pojďme si takovou typickou realitní dezinformaci společně rozkrájet na malé kousíčky… A protože jsem si u toho zakázala jízlivý tón, buďme věcní.

Fakta:

  • Jediným zdrojem příjmu realitní kanceláře/realitního makléře jsou provize z realizovaných obchodů. Činnost těchto subjektů neplatí /nedotuje stát, majitel kanceláře ani charita, jedná se o běžnou obchodní (podnikatelskou) činnost. A podnikatelská činnost je, jak známo, soustavná činnost za účelem zisku.
  • Pokud nebude realitní kancelář nebo realitní makléř vydělávat svou obchodní činností, dlouho na trhu nevydrží
    • Firma:
      • Nebude moci platit své náklady a nutně dříve nebo později zkrachuje (pokud neslouží k nespecifikovaným interním účelům větších uskupení)
      • Neposkytne kvalitní zázemí – nenajde kvalitní partnery, kteří budou jejím jménem obchodovat
    • Agent:
      • Řečeno „natvrdo“, je neschopný, neboť kvalitní lidé jsou dnes žádaní a není důvod, aby nevydělávali peníze, které, nota bene, každý k životu potřebuje
      • Tato práce může být, i pro dané lidi, jen krátkodobou zastávkou, protože „peníze na živobytí“ jsou nutností

Shrnuto do jedné věty, pokud by byly deklarace o službách zdarma pravdou, není, ze strany zákazníků, ani za mák o co stát! Jenže, tyto úvahy jsou bezpředmětné – je to, samozřejmě, celé jinak! A to bez ohledu na to, že i méně schopné firmy a lidi a firmy na trhu najdeme…

Provize je zaplacena zákazníkem vždy!!! Jsou jen tací, kteří ji nechtějí vidět.

  1. Tvrzení „neplatíte provizi“ směrem ke kupujícímu znamená, že provize je nedílnou součástí ceny. Je obchodníkovi vyplacena prodávajícími, aniž by kupujícímu byla sdělena informace o její existenci či výši. To ovšem, v žádném případě, neznamená, že konečná cena pro kupujícího je nižší!!!
  2. Tvrzení „neplatíte provizi“ směrem k prodávajícímu znamená, že realitní kancelář stanoví cenu nemovitosti, kterou vyplatí prodávajícímu tak, aby nad její rámec existovala rezerva na provizi v dostatečné výši. Prodávající tedy, na konci celé transakce, utrží z celkové dosažené ceny pouze částku sníženou o provizi.

Vše je o podání výhodnosti, pro tu či onu stranu, navenek. Stejně tak, jako „akce neakce“ v klasických obchodech s potravinami, oděvy, elektronikou, atd.  V konečném důsledku budou obě transakce ve skutečnosti vypadat stejně, jako kdyby s klienty bylo jednáno na rovinu… Příklad: Komunikovaná cena bytu: 3 000 000 Kč, kupující platí 3 000 000 Kč, prodávající utrží: 2 900 000 Kč.

Je jasné, že člověk rád slyší, že má něco zadarmo. Natož službu v řádech deseti až statisíců. Nicméně, věřte mi, o co naivněji lidé do závažných obchodů vstupují, o to hloupěji a podvedeněji se na jejich konci cítí…

S přáním krásného a férového jara,

Vaše Vilma

WordPress Image Lightbox